Widespread School projekt: Muzej kao učionica!

U sklopu Erasmus+ projekta “Widespread School: Innovating Teaching Approaches Outside the Classroom“, učenici 6. D razreda sudjelovali su u trećoj radionici od ukupno pet planiranih koje potiču učenje kroz izravno iskustvo i istraživanje izvan školskih klupa. Za učenike je 16. travnja, 2025. održana radionica o srednjem vijeku u Arheološkom muzeju Zadar.
Učenike je pratio prof. Informatike Darko Vulin i učiteljica Tatjana Vukšević, koordinatorica Widespread School projekta. Na odjelu postave srednjeg vijeka učenike je srdačno dočekala Jelena Vekić Bašić, muzejski pedagog, voditelj Pedagoško – andragoškog odjela. U suradnji sa voditeljicom Jelenom Vekić Bašić, učitelji Darko i Tatjana timski su osmislili i isplanirali nekoliko aktivnosti za učenike s tematikom srednjeg vijeka.
U uvodnom dijelu radionice voditeljica Jelena V.B. svojim izlaganjem, uvela je učenike u zanimljivo i inspirativno povijesno razdoblje srednjeg vijeka. Učenici izuzetno zainteresirani za ovu temu slušali su i učili o životu, graditeljstvu, ljudima i njihovim običajima od 7. do 12. stoljeća. Razgledavali su bogatu riznicu izloženih eksponata i uvjerili se koliko je naš Zadar bogat po svojoj kulturno – povijesnoj baštini. Svoja zapažanja i zanimljivosti zapisivali su u svoj dnevnik terenske nastave. Imali su priliku razgledati posuđe, nakit, novac, crkveni namještaj, kamene ulomke/ pluteje koji su samo dio izloženih eksponata pronađenih na prostorima Dalmacije. Posebno ih je zainteresirala priča o ogrlici iz Caske. Ovaj iznimno vrijedan arheološki nalaz popularno nazvan “Mala od Caske” pripadao je djevojčici koja je živjela otprilike u razdoblju s kraja devetog ili kraja desetog stoljeća, a za koju je utvrđeno da je preminula u dobi od osam ili devet godina. Ogrlica je pronađena 2010. godine na lokalitetu Sv. Juraj, Caska i datirana je u drugu polovinu 10. st. Djevojčica koja je pokopana s ovim iznimno vrijednim nakitom odnosno ogrlicom i naušnicom najvjerojatnije je umrla od zarazne bolesti. Učenici su podijeljeni u grupe nastavili samostalno raditi radne listiće ponavljanja i samoprocjene naučenog.
- Učenici su trebali izdvojiti ključne pojmove izloženih eksponata ili osoba i navesti važnije podatke za iste.
- U tablicu navesti predromanička i romanička obilježja na građevinama u Zadru,
navesti primjere predromaničkih i romaničkih građevina svojega grada
(crkva sv. Donata, crkva sv. Križa u Ninu, crkva sv. Stošije, crkva sv. Krševana, zvonik crkve sv. Marije …). - Mobitelom su slikali eksponate i napisali lažni ili istiniti naslov slike. To su trebali objavili na školskoj društvenoj mreži Microsoft Engage. Ostali učenici trebaju komentirati sliku, prepoznati radi li se o lažnoj ili istinitoj informaciji.
- Na mobitelu su također trebali izraditi crtež nekog muzejskog eksponata i objaviti na Engage.
- Ostali učenici provjeravaju radi li se o točnom crtežu i komentiraju.
- Odabrani motiv iz razdoblja srednjeg vijeka, učenici su crtali primjenom crta prema značenju: obrisne (konturne) crte, strukturne (gradbene) crte i teksturne crte.
- Po završetku uratka imaju zadatak pripremiti jednominutni govor u kojemu će predstaviti odabran motiv kojeg su crtali.
- Kao zabavni i završni dio učenici su u grupama sa drvenim slagalicama složili nekoliko primjera crkvi i srednjovjekovnih reljefa.
- Pomoću pripremljene izlazne kartice svaki je učenik naveo što je u posjetu muzeju naučio, zašto to smatra važnim i u čemu mu to može pomoći.
Učenicima je ovo popodne bilo inspirativno „ putovanje u povijesno razdoblje “ puno istraživanja i zabave ali i dokaz koliko učenje može biti zanimljivo kada se odvija izvan učionice.














